Jan 14, 2011

Bantu orang Islam..

Tidak dinafikan, terdapat segelintir kecil masy melayu islam yg bekerja di premis2 dan pusat2 hiburan, yg sebenarnya juga turut menyajikan 'minuman2 keras'..
Dalam perkembangan terbaru di Selangor, kerajaan negeri tersebut mengambil langkah bijak dalam menguatkuasakan undang2 yg sekian lama di'tidurkan' oleh pihak yang kurang bertanggungjwb.
Dlm Enakmen Jenayah Syariah, jelas menggariskan peraturan yg melarang masy islam untuk bekerja di premis2 @ pusat2 hiburan yg menyajikan minuman keras ini.
Dlm melaksanakan usaha tersebut, pastinya pihak kerajaan Selangor sedar bahawasanya 'mereka2' yg pernah bekerja di premis2 tersebut, akan menghadapi masalah untuk mencari sumber pendapatan lain, disebabkan konon2nya sudah 'terbiasa' melakukan 'kerja' di premis tersebut. Dengan itu, pihak kerajaan Selangor menyediakan sebuah tabung khas untuk membantu 'mereka-mereka' ini yg berkeinginan untuk berubah, dan berazam utk terus meninggalkan pekerjaan tersebut.
Oleh itu, semua masy melayu khususnya masy melayu di selangor sptutnya menyokong penuh tindakan tersebut, bukannya memutarbelitkan fakta & mempolitikkan tindakan tersebut.
Kena ingat, kita sebagai orang islam wajib membantu orang islam lain, khususnya mereka2 yang terlibat dgn aktiviti2 terkutuk itu...

Mungkin mereka2 yang terlibat ini kurang jelas dengan penegasan Islam dalam mendidik umatnya tentang bahaya & bahana arak ini. Berdasarkan hadis Nabi, Allah melaknat orang islam yang terlibat dgn arak, bukan hanya si peminum, tetapi turut melibatkan 9 golongan manusia yang lain. ( termasuk peminum, 10 gol la kesemuanya )

 "Rasulullah s.a.w. melaknat tentang arak, sepuluh golongan: 
(1) yang memerasnya, (2) yang minta diperaskannya, (3) yang meminumnya, (4) yang membawanya, (5) yang minta dihantarinya, (6) yang menuangkannya, (7) yang menjualnya, (8) yang makan harganya, (9) yang membelinya, (10) yang minta dibelikannya.

(Riwayat Tarmizi dan Ibnu Majah)

Paling mengecewakan, MALAYSIA ADALAH NEGARA KE-10 TERTINGGI DI DUNIA, YANG MENGIMPORT ARAK !!!, spt yg dinyatakan oleh Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud. Dan Malaysia membelanjakan sebanyak USD 500 juta iaitu lbh kurang Rm 1.57 bilion bagi pembelian minuman keras !!!   ( Tengok sini !! )  Masyaallah....sedih2


sekadar hiasan,,

No comments:

Post a Comment