Feb 12, 2011

Hari Valentine.

Hari Valentine, lbh jelas di sinonimkan dengan hari meraikan kekasih. Pasangan kekasih yang sedang hangat berkasih, pada hari ini akan terus mengambil kesempatan ini untuk memekarkan rasa kasih dalam kalangan mereka.


Mengikut 'tuntutan' dalam meraikan Hari Kekasih, hari ini hanyalah semata-mata untuk meraikan pasangan kekasih. Mungkin lebih sedikit sahaja dari hari-hari istimewa yang lain seperti Hari Ibu, Hari Ayah dan sebagainya.
(*Mengikut persatuan gereja2 Malaysia, Hari Valentine tidak mempunyai kaitan fakta dgn isu sej kejatuhan islam cardova & memuliakan paderi St.Valentine. Hari kekasih hanyalah satu sambutan sekadar sambutan meraikan sama seperti hari2 istimewa yg lain spt Hari Ibu.)


Tetapi, kalau kita ukur dan nilai dari konteks sejarah sambutan Hari Kekasih di Malaysia, waima di negara luar sekalipun, hari kekasih seringkali dikaitkan dengan maksiat. 
Hari Kekasih inilah banyak berlaku zina, lebih ketara hubungan sosial terlarang, pub-pub dan kelam malam asyik penuh dan sesak, hotel pun laku dan macam-macam lagi. Itulah hakikatnya..


Ada 'suara pelik' yang seolah-olah melabelkan usaha pemimpin islam untuk mengekang & memerangi habis-habisan Hari Kekasih ini sebagai satu tindakan kurang bijak dan bersifat terbuka.
Ahh, cukup-cukup pelik dan memelikkan...
Tambah 'suara pelik' itu lagi, sptt nya pemimpin islam itu perlu melihat dari aspek positif dan terbuka.
*Pemimpin islam di sini bukanlah merujuk kepada pemimpin yang islam pada namanya, bukan juga semata-mata islam pada akidahnya, dan bukan juga islam dari penilaian kasar kita sebagai orang islam.


Okey, kalau kita nilai sekalipun, sememangnya Hari Valentine ni ada +ve dan -ve nya. Semua orang tahu..
Tapi kalau dibandingkan, kesan -ve itu lbh byk dan lbh ketara berbanding +ve.(berdasarkan konteks sejarah sambutan) 
So, langkah memerangi Hari Valentine ini spttnya diteruskan dan diterima baik oleh seluruh masyarakat khususnya ISlam.
Dan bagi masyarakat non-muslim, larangan ini sepatutnya tidak menjadi masalah bagi mereka disebabkan larangan ini hanya berkuatkuasa ke atas masyarakat Islam sahaja.






P/S:Sentiasa beringat sesama kita.

2 comments:

  1. ada benar juak ya dek..p mun mcm org dah kawen mok sambut valentine ya kira ok or cam ne ouh??

    ReplyDelete