Oct 15, 2010

Perspektif

Assalam....

Hari ni nak cerita sikit pasal perspektif..mksud ak perspektif kat sini ialah tentang penilaian kita terhadap orang lain atau penilaian orang lain terhadap kita..
Kita selalu dengar org ckp, tmsuk kita skali:
Jgn menilai seseorang dari luaran, tengok la dari dalaman...
Kata2 ni slalu kita jmpa, setiap orang pasti menyetujuinya..
Tp kita tahu x, untuk menilai seseorang terutamanya dari aspek dalaman mereka bukannya mudah, bukannya sejam dua, bukannya sehari dua, dan bukannya seminggu dua...
Untuk mengenali sebenar-benarnya seseorang itu, terutamanya kwan baik, bukannya mudah..
Sudah terbiasa dalam kalangan kita untuk menilai sesuatu perkara itu dari aspek luar.
Contohnya: kalau kita hendak membeli kuih di gerai2 kaki lima, perkara 1st yg kita tengok sure lah mak cik yg jual kuih tu. Kalo ada 2 org mak cik yg jual kuih yg sma,seorg pakai tudung dan kemas penampilannya, manakala seorang mak cik lagi mempunyai rambut yang menggerbang, rsa2nya kita akan memilih kuih yg dijual oleh mak cik yang bertudung tadi. Adil ke? sedangkan kita xtau pun mcm mna sifat sebenar kedua2 mak cik tersebut..Pastikah kita mak cik yang bertudung itu lebih baik dari mak cik yg x bertudung?sdgkn kita xknl pun mereka..So,dr aspek luaran kedua2 mak cik itulah yang mempengaruhi kita untuk membeli kuih itu.
Tp itulah hakikatnya manusia zaman skrg, lebih menilai luaran berbanding dalaman, sbb luaran itu boleh nampak dgn mta kasar, aspek dalaman kna tgk dari mata hati...


So, utk menjadikan diri kita supaya dinilai baik oleh org lain, kita perlulah memperbaiki diri ke arah yg lbh baik.
Mgkn kita boleh ubah diri kita, tp org lain kita x mampu nk ubah diri mereka..
Jadi kita ubahlah diri kita, mcm na? salah satunya ialah kita perlulah sentiasa berfikir +ve terhadap org lain agar hati kita tenang, minda kita sihat dan tiada masalah dengan orang lain.

Sekian, sekadar pendapat sahaja...

No comments:

Post a Comment