Oct 30, 2011

MONEY oh MONEY


“Duit bukan segala-galanya, tetapi duit diperlukan untuk segala-galanya”..
Uhhh, mana nak carik duit??... USAHA lah....
Usaha byk cara, cara singkat ada, cara tak singkat/panjang pun ada...
Berkaitan dengan cara mencari duit, saya tegaskan, saya tidak pernah percaya dengan kaedah mendapat duit dengan cepat seperti MLM, Skim cepat Kaya, cabutan bertuah, no ekor dsb nya..Saya tak pernah berharap untuk menceburkan diri dalam bidang2 ini, dan saya tidak berharap untuk ‘bernasib baik’ jika mengikuti bidang2 ini.

Bagi saya, kalau NAK KAYA, perlukan USAHA yang betul dan bersungguh-sungguh, tidak semudah MLM, cabutan bertuah, nombor ekor, dan sbgnya.

Oleh itu, ingin saya tegaskan kepada sesiapa yang berniat untuk mengajak saya mengikuti bidang2 ini, sila batalkan niat anda kerana pelawaan anda menyebabkan saya berasa serba salah untuk menolak perlawaan tersebut walaupun hati saya menolak 100% usaha tersebut.

Kalau nak kaya, bukan mudah dan bukannya mengambil masa yang singkat. Semua jutawan2 dekat dunia ni berusaha sekian lama untuk mendapat kekayaan. Kalau adapun yang boleh kaya dengan cepat, mungkin itu cuma nasib baik sahaja dan peratusan orang yang berjaya dengan cara singkat mungkin dalam 5% sahaja. Yang lain, semuanya memerlukan tempoh usaha yang panjang. Oleh itu, berusahalah dengan bersungguh-sungguh jika ingin menjadi kaya, dan ingatlah kekayaan tidak boleh dikecapi dalam masa yang singkat. Begitu juga dengan kebijaksanaan, kalau hendak menjadi bijak, bukannya kejap. Sebab itulah di dunia ini khususnya Malaysia diwujudkan tempoh pembelajaran rasmi yang lama iaitu sejak darjah 1 hingga Tingkatan 5. Kalau ditambah dengan pembelajaran tidak rasmi, bermaksud seumur hidup kita belajar dan terus belajar. Oleh itu, berusahalah dengan bersungguh-sungguh kalau hendak menjadi KAYA, dan kenalah berusaha kuat kalau hendak menjadi BIJAK.....

No comments:

Post a Comment